Neutrino's verslaan alweer het licht

zaterdag, 19 november 2011 om 00:00
Bij nieuw onderzoek hebben neutrino's opnieuw sneller dan het licht gereisd, zo heeft het Franse Centrum voor Wetenschappelijk Onderzoek (CNRS) vrijdag meegedeeld. Wat ingaat tegen de fundamenten van de fysica. Italiaanse natuurkundigen blijven dus bij hun eerdere opzienbarende nieuws: er bestaan deeltjes die sneller zijn dan licht. Nog geen 0,002%, maar wel sneller.
In september baarde hun eerste melding van de vermeende fundamentele snelheidsovertredingen zo veel opzien dat de onderzoekers extra metingen deden voor ze durfden te publiceren. Critici meenden dat het om een fout in de metingen of de theoretische analyse móést gaan. De lichtsnelheid is een fundament van de natuurkunde. Volgens Einsteins relativiteitstheorie kan niets sneller bewegen dan licht, anders raken oorzaak en gevolg verwisseld.
56791828 a0690009 headquarters of gr
Ook zijn er waarnemingen van neutrino's die in 1987 bij een verre sterexplosie vrijkwamen en die exact tegelijk met het licht van die supernova op aarde arriveerden. Bij een afwijking van de lichtsnelheid hadden ze maanden eerder moeten aankomen, aldus sceptische fysici.
Eind september leidde het raadselachtige Italiaanse resultaat tot een ware mediastorm. Terwijl de meeste fysici volhielden dat er vrijwel zeker een meetfout of vergissing in het spel moest zijn, speculeerden publiek en media over tijdreizen, geestverschijningen, ufo's en andere sciencefiction.Veel gehoorde kritiek op het eerste OPERA-onderzoek was, dat slechts de reistijd van groepen neutrino's was gemeten. Dat bezwaar is nu ondervangen, met ultrakorte pulsen.
De laatste weken werden in de nieuwe meetcampagne van het Opera-experiment nog preciezere afstandsmetingen gedaan, nog scherper gepulste deeltjesbundels van CERN naar Gran Sasso geschoten, nog betere klokken gebruikt. De neutrino's bleven na hun tocht dwars door de aardkorst over de 730 kilometer, 60,7 miljardste seconde vroeger arriveren dan een lichtsignaal zou doen.