Nieuwe accu elektrische auto laadt binnen 2 minuten op

Binnen twee jaar kan er een nieuwe batterij op de markt komen die in twee minuten weer voor 70 procent opgeladen is. Ook gaat hij meer dan 20 jaar mee. Dit zou de oplossing kunnen zijn voor elektrische auto’s.

Het probleem van elektrische auto’s is de accu: het duurt te lang voor hij weer is opgeladen. Dat kan met de nieuwe generatie lithium-ionbatterijen worden verholpen. Opladen gaat 20 keer sneller dan met de huidige accu’s en de nieuwe batterij kan 10.000 keer in plaats van 500 keer opnieuw opgeladen worden.

Onderzoekers van de technische universiteit van Nanyang in Singapore hebben de batterij ontwikkeld. Ze vervingen grafiet dat gebruikt wordt voor de negatieve pool door een gel van titaandioxide, een goedkoop en veilig materiaal dat volop in de grond zit.

De wetenschappers vormden op een eenvoudige manier de titaandioxide om tot ultradunne buisjes, duizend keer dunner dan een haar. Deze structuur helpt de chemische reacties in de batterij te versnellen, waardoor hij heel snel kan opladen.

 

 

Bron(nen):   De Morgen      

25 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Anton van Haasteren

    Waarom vinden ze dat nu niet in Europa uit?

    • vandehoedenderand

      Omdat Europa een los verbond van ministaatjes is. We denken hier in het klein. De rest van de wereld raast intussen door in sneltreinvaart en we worden links en rechts ingehaald. Maar hier zijn we vandaag de dag vooral bezig met zeuren over hoe slecht het hier wel niet is in Europa. Hier willen we terug naar de middeleeuwen. Terug naar de gulden. Met Nederland in de hoogste regionen als het om zeiken en zeuren gaat.

      Net zoals bovenstaande ontwikkeling. Dat is geen verbetering, dat is ‘een artikeltje om geld te krijgen’. Het wordt nog net geen milieumaffia genoemd, maar daar zal ongetwijfeld snel iemand mee komen aankakken. Want, er moet gezeurd worden.

      Verder, TU Delft is goed bezig. Idem regio Eindhoven. Dus er gebeurt heus wel wat hier en daar in dit land. Maar het kan beter, ja. Veel beter.

      (in antwoord op Anton van Haasteren)
      • Anton van Haasteren

        In andere delen van de wereld wordt niet zo beperkt gedacht.
        Ik ben dan ook bijzonder pessimistisch over de toekomst van Europa.

        (in antwoord op vandehoedenderand)
      • Windows 8

        “Dat is geen verbetering, dat is ‘een artikeltje om geld te krijgen’.” Nog nooit gehoord van subsidies?
        Ik ben niet tegen vooruitgang (IT-nerd) , ik ben wel tegen claims van een niet bestaand product.

        (in antwoord op vandehoedenderand)
  2. Windows 8

    “Onderzoekers van de technische universiteit van Nanyang in Singapore hebben de batterij ontwikkeld ” Dream on, niet één werkend exemplaar. Gewoon artikeltje om geld te krijgen : “Professor Chen heeft een subsidie aangevraagd om een prototype van de nieuwe batterij te bouwen.”

    Trouwens niet eens origineel
    http://techcrunch.com/2014/04/07/storedots-bio-organic-battery-tech-can-charge-from-flat-to-full-in-30-seconds/

  3. Burgermans

    Hoax!

  4. kletsmajoor

    En dat andere probleem met batterijen, de beperkte capaciteit (kleine actieradius bij een auto), is dat al opgelost?

  5. Leo

    Even narekenen,

    Een kleine auto heeft minimaal zo´n100kWh in de tank zitten.
    In 2 minuten laden gaat dit dus met 100×30 is 3MW !!!
    Waar op aarde haal je dit even uit het stopcontact?
    En hoe ziet die laadkabel eruit?

    • Karel Kritisch

      Bij de pomp?

      (in antwoord op Leo)
    • Marco Gorter

      Hi Leo, dat is precies waaraan ik ook dacht bij het lezen.
      Tevens ook niet echt efficiënt in het energienetwerk als je steeds heel even 3MW nodig hebt. Tenzij je dit met accu´s op locatie buffert.

      (in antwoord op Leo)

Reacties niet toegestaan