Pil tegen obesitas in de maak

dinsdag, 09 december 2014 om 16:02
Een pil tegen obesitas komt ineens een stap dichter bij nu uit 2 verschillende onderzoeken blijkt dat het mogelijk is om door middel van bepaalde stoffen schadelijke onderhuidse vetafzettingen aan te pakken. Onderzoekers van Harvard hebben een manier gevonden om medicijnen te screenen die wit vetweefsel (slecht vet dat de kans op diabetes en hartziekten vergroot) om kunnen zetten in het gezondere bruin vetweefsel dat overtollige energie verbrandt. Ze hebben al 2 chemische verbindingen gevonden die werken op menselijke cellen die in het laboratorium gekweekt worden. De wetenschappers zijn ervan overtuigd dat ze zo een 'pil die de loopband kan vervangen' kunnen ontwikkelen. Tegelijkertijd hebben onderzoekers van het Imperial College in Londen een enzym ontdekt, glucokinase genaamd, dat van invloed is op de zucht naar suiker in de hypothalamus, wat de voedselinname regelt. 'Dit is de eerste keer dat iemand een systeem in de hersenen heeft ontdekt dat reageert op een specifieke voedingsstof in plaats van op de energie-inname in het algemeen. Het geeft aan dat als je denkt aan een dieet, dat je moet nadenken over verschillende voedingsstoffen en niet alleen calorieën moet tellen', aldus onderzoeksleider James Gardiner. Proeven met ratten toonden aan dat het stimuleren van de activiteit van het enzym in de hersenen ervoor zorgt dat de dieren meer glucose in plaats van normale voeding gaan consumeren. Een medicijn dat gericht is op glucokinase en de metabole route ervan kan mogelijk obesitas voorkomen door het verminderen van het verlangen naar suikerhoudende voedingsmiddelen.
Bron(nen): The Independent