Marsrover doet interessante ontdekkingen op Mars

De Amerikaanse Marsrover Curiosity heeft een enorme piek in de uitstoot van methaangas gedetecteerd en organische moleculen gevonden in de krater Gale. Verder onderzoek moet uitwijzen of het om levende organismen gaat of dat de moleculen door chemische processen zijn ontstaan.

Al eerder werd op de rode planeet methaan gevonden, maar steeds in hele lage hoeveelheden. Eind vorig jaar en begin dit jaar werden pieken gemeten die tien keer zo hoog waren als eerdere metingen.

Volgens Inge Loes ten Kate, co-auteur van het artikel, dat in Science is verschenen, is het allerminst zeker dat het om levende organismen gaat: “Methaan-producerende bacteriën zijn aan de ene kant niet uit te sluiten. Aan de andere kant hebben we daar echt nul bewijs voor, dus het is voorlopig de minst logische verklaring.”

Het organische materiaal kan heel goed via micrometeorieten op Mars terecht zijn gekomen. Ten Kate: ”Een andere bron kan zijn dat er onder het oppervlak bevroren methaan is opgeslagen dat is verdampt. En er zijn nog andere geologische processen mogelijk. Waarschijnlijk gaat het om een combinatie van meerdere dingen.”

Bron(nen):   NOS

1. catchit64

En dus?

• ernie

Wéér een reden om niet op Mars te gaan wonen: het ruft daar als de ziekte!

(in antwoord op catchit64)
      • IwanovKapotjeplov

Ik zie de krantenkoppen al: “Mars is thuisplaneet van Ruftman” 😉

(in antwoord op ernie)
    • vandehoedenderand

U bent niet nieuwsgierig naar mogelijke levensvormen buiten onze eigen planeet?

Tja, we smullen niet allemaal van de Sony-hacks of wat Gordon nu weer gedaan heeft. Niet iedereen heeft dezelfde interesses.

Interessanter dan dit wordt het bijna niet, als u het mij zou vragen.

(in antwoord op catchit64)
      • Heldoppantoffels

Couldn’t agree more!!! Uiteraard zijn er prangende issue’s op planeet Aarde, maar nieuws over ontdekkingen op andere planeten kunnen wel eens van het grootste belang zijn voor de mensheid.

(in antwoord op vandehoedenderand)
      • catchit64

Nee, volstrekt niet benieuwd naar leven buiten onze aarde.

Zonde van het geld. Zolang we hier in een van de rijkste landen ter wereld nog voedselbanken nodig hebben is het kansloos zoeken naar buitenaards leven weggegooid geld en niks anders!!

(in antwoord op vandehoedenderand)