‘Nog minstens 2 planeten voorbij Neptunus en Pluto’

Zelfs met de modernste apparatuur zijn ze bijna niet te detecteren. Toch gaat men door nieuwe berekeningen uit van het bestaan van planeet X en zelfs planeet Y.

Al sinds 1846, toen Neptunus werd ontdekt, houdt de vraag of er in ons zonnestelsel meer dan 8 planeten zijn de gemoederen bezig. Neptunus, nu nog de buitenste planeet, heeft net als andere buitenplaneten afwijkingen in de baan. De zwaartekrachtverschillen duiden op de aanwezigheid van een grote massa – oftewel, een planeet.

De nieuwe berekeningen zijn gepubliceerd in Monthly Notices van de Royal Astronomical Society. Buiten de baan van Neptunus bevinden zich volgens de analyse 13 transneptunische objecten (ETNO’s). ETNO’s zijn planetoiden of dwergplaneten. Hoofdonderzoeker Carlos de la Fuente Marcos van de universiteit van Madrid: “De overdaad aan zulke objecten met onverwachte baanparameters doet ons geloven dat meerdere onzichtbare krachten de baan van de ETNO’s beïnvloeden. De meest waarschijnlijke verklaring is dat er nog ongekende planeten bestaan, verder dan Neptunus en Pluto.”

De planeten zijn zo ver van de zon dat het niet gek is dat ze niet eerder ontdekt zijn. De afstand van de aarde tot de zon wordt uitgedrukt als 1 AU. Dat is een astronomische eenheid van 149.597.871 kilometer. Pluto is 50 AU van de zon vandaan en de nieuwe planeten 200 AU. Hoeveel extra planeten er precies zouden zijn is ook nog niet duidelijk. De la Fuente Marcos: “Maar onze berekeningen geven aan dat ons zonnestelsel minstens 2 extra planeten telt, en wellicht meer.”

Bron(nen):   De Morgen

• Heldoppantoffels

Leuk liedje, alleen is de kans van leven op planeten die zo ver van een ster af staan, nihil.

• Dutchy

interessante materie, hebben ze al een baan berekend met bijbehorende massa.

• Windows 8

is dat nu een vraag of een stelling?

• Dutchy

vraag, maar zou toch mogelijk moeten zijn om een baan en massa te berekenen.

• Windows 8

Vast wel, maar al eens geprobeerd met een vraagteken?

Bedweter ben je he.

• Windows 8

Neen, ik denk na en probeer zelf antwoord te vinden.
            Hoe dacht jij nu dat men op het idee kwam van die planeten?

• harrr

Toch vind ik het vreemd dat ze deze planeet(en) nog nooit gevonden hebben terwijl wel al tijden staren naar planteten bij andere sterren op honderden lichtjaren afstand.
    Daarbij vergeleken zitten deze “niet ontdekte planeten* zo ongeveer in je oog.

• vandehoedenderand

We staren nog niet zo lang naar exoplaneten. Integendeel. De ontdekking van planeten buiten ons eigen zonnestelsel is pas gedaan op 6 oktober 1995.
      De mens staart al duizenden jaren naar het heelal, maar niet naar planeten buiten ons stelsel. Dat is pas sinds vrij recent.

Daarnaast. Ons zonestelsel is onvoorstelbaar groot.

• Tegendraads

Dat is niet heel raar te noemen. De reflectie van het zonlicht is zo zwak dat ze zelfs met hele goede telescopen alleen te zien zijn als je er naar gaat zoeken. Ter vergelijking: Pluto is met de Hubble telescoop alleen te zien als een paar pixels met een zwak contrast met de achtergrond. Als planeten nog verder staan zal de reflectie nog veel zwakker zijn. Telescopen die op asteroïden zoeken hebben vaak een breder blikveld, waardoor ze minder gevoelig zijn voor zwak verlichte objecten. Het zijn juist dit soort telescopen die als eerste een nieuwe planeet zullen vinden, omdat deze minder gericht worden gebruikt.

• Windows 8

Sterren zijn net dat ‘ietsje’groter en massiever dan een planeet én stralen op zowat elke frequentie detecteerbare fotonen uit.
      We ‘staren’ trouwens niet rechtstreeks naar verre planeten maar observeren afwijkingen (dips) in de baan van de sterren of miniscule veranderingen in lichtsterkte van hun moederster.

• harrr

Dat snap ik ook allemaal wel.. dat staren bedoelde ik ook niet letterlijk

Ik blijf erbij dat ook dat stofje van jou licht van sterren zal tegenhouden en hun aanwezigheid verraden. Zo zijn meen ik ook veel andere objecten gevonden..

Als er grotere planeten dan neptunus buiten de baan van pluto rondzwalken was dat vast wel eens opgevallen.
        Ik geloof er dus niet zo in. Een beetje hetzelfde als die planeet x of niburu ding. Ook gezwets in de ruimte