'Nog minstens 2 planeten voorbij Neptunus en Pluto'

maandag, 19 januari 2015 om 11:30
Zelfs met de modernste apparatuur zijn ze bijna niet te detecteren. Toch gaat men door nieuwe uit van het bestaan van planeet X en zelfs planeet Y. Al sinds 1846, toen Neptunus werd ontdekt, houdt de vraag of er in ons zonnestelsel meer dan 8 planeten zijn de gemoederen bezig. Neptunus, nu nog de buitenste planeet, heeft net als andere buitenplaneten afwijkingen in de baan. De zwaartekrachtverschillen duiden op de aanwezigheid van een grote massa - oftewel, een planeet. De nieuwe berekeningen zijn gepubliceerd in van de Royal Astronomical Society. Buiten de baan van Neptunus bevinden zich volgens de analyse 13 transneptunische objecten (ETNO's). ETNO's zijn planetoiden of dwergplaneten. Hoofdonderzoeker Carlos de la Fuente Marcos van de universiteit van Madrid: "De overdaad aan zulke objecten met onverwachte baanparameters doet ons geloven dat meerdere onzichtbare krachten de baan van de ETNO's beïnvloeden. De meest waarschijnlijke verklaring is dat er nog ongekende planeten bestaan, verder dan Neptunus en Pluto." De planeten zijn zo ver van de zon dat het niet gek is dat ze niet eerder ontdekt zijn. De afstand van de aarde tot de zon wordt uitgedrukt als 1 AU. Dat is een astronomische eenheid van 149.597.871 kilometer. Pluto is 50 AU van de zon vandaan en de nieuwe planeten 200 AU. Hoeveel extra planeten er precies zouden zijn is ook nog niet duidelijk. De la Fuente Marcos: "Maar onze berekeningen geven aan dat ons zonnestelsel minstens 2 extra planeten telt, en wellicht meer."
Bron(nen): De Morgen