Masturberen kan mogelijk ziektes weghouden. Dit is waarom

donderdag, 08 juni 2023 om 7:46
hqdefault
Naast een goed gevoel, kan masturbatie ook beschermen tegen seksueel overdraagbare infecties door het geslachtsorgaan 'door te spoelen', althans bij mannelijke primaten (mensen en mensapen), suggereert nieuw onderzoek.
"We ontdekken dat masturbatie een oeroude eigenschap is binnen de orde van primaten", leggen antropoloog Matilda Brindle en collega's van University College London uit.
Het is bekend dat masturbatie wijdverspreid is onder zoogdieren en andere dieren zoals vogels.
Aangezien er overal in de evolutieboom van primaten voorbeelden van masturbatie te vinden zijn, is het strelen van de eigen erogene zones waarschijnlijk een oud tijdverdrijf dat door een vroege gemeenschappelijke voorouder van mens en mensapen werd doorgegeven.
Dat masturbatie bij zoveel soorten voorkomt, suggereert dat jezelf bevredigen ook een specifiek doel op zich kan hebben.
De wetenschappers analyseerden waarnemingen in wetenschappelijke publicaties, waarbij zowel mannelijke als vrouwelijke dieren en wilde en gevangen primaten betrokken waren. Ze zagen dat masturbatie vaker voorkomt bij mannetjes binnen soorten waarvan de vrouwtjes paren met meerdere mannetjes.
"Masturbatie ging ook vaak verloren in paringssystemen met één mannetje, maar bijna nooit in paringssystemen met meerdere mannen", leggen de onderzoekers uit.
Dit suggereert dat masturbatie op de een of andere manier de kans op bevruchting vergroot. Hoewel het nog steeds niet duidelijk is hoe, stelt een theorie dat het de kwaliteit van het sperma kan verbeteren door eerst 'verouderd' sperma te verdrijven.
Maar het team vond ook "sterk bewijs dat masturbatie helpt bij het voorkomen van ziekteverwekkers bij mannen". Als dat waar is, helpt masturbatie ziektekiemen te verwijderen.
Bron(nen): ScienceAlert