Drukke verkeersborden zorgen voor minder ongevallen

Als een auto op hoge snelheid ineens moet stoppen, dan telt elke milliseconde. Soms kan een paar meter het verschil betekenen tussen leven en dood. Amerikaanse onderzoekers ontdekten dat drukke verkeersborden zorgen voor minder verkeersongevallen.

Een nieuwe studie van de Brigham Young Universiteit en de Universiteit in Michigan toont aan dat mensen sneller reageren op verkeersborden die een grotere beweging afbeelden. Een bord met een grotere bewegingswaarneming verhoogt de risicoperceptie van de bestuurder en zorgt ervoor dat de bestuurder eerder stopt.

Als je de aandacht van een bestuurder wil trekken, zal je verkeersborden dynamischer moeten maken. Op de afbeelding hieronder is bijvoorbeeld het verschil bij het verkeersbord met overstekende kinderen goed te zien: het eerste bord komt uit de Verenigde Staten en bevat weinig dynamiek, op het tweede bord uit Polen zit al meer beweging en op het laatste bord lijkt het alsof de figuren aan het sprinten zijn.

Voorbeeld verkeersborden

Als het erop lijkt dat de figuren rustig aan het lopen zijn, dan maken onze hersenen zich er geen zorgen over als ze de weg oversteken. Maar als ze rennend worden afgebeeld, dan lijkt de kans dat ze voor je auto springen een stuk groter.

De wetenschappers hopen dat hun onderzoek uiteindelijk van invloed kan zijn op het verkeersbordenbeleid en dat er veranderingen worden doorgevoerd om het aantal ongelukken en sterfgevallen te verminderen.

 

Bron(nen):   Brigham Young University      

4 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Windows 8

    50 milliseconden = bijna 70 centimeter aan 50km/u

  2. RHK

    Ik vraag me af of het gebruik van kleuren niet hetzelfde effect heeft in dit onderzoek.

    Het gele (amerikaanse) bord zie ik meer als “additionele” informatie zoals bij omleidingen/wegwerkzaamheden, “oranje” duidt op gevaar (gevaarlijke stoffen e.d.) en een wit bord met rode rand heeft gewoon een formele status hier in Nederland maar zal in de USA duidelijk meer opvallen omdat het afwijkt van hun normale kleuren-/vorm-gebruik.

    In de USA zijn ze anders gewend en zal iets “afwijkends” sneller opvallen, terwijl dat afwijkende patroon hier in delen van Europa weer heel gewoon is. Doe het onderzoek nog eens over in alle landen van de wereld en trek dan pas conclusies.

  3. IwanovKapotjeplov

    LOL, de verkeersborden in de foto boven het artikel zijn redelijk oud. Zie bv. het stop bord: we gebruiken de huidige achthoekige versie toch al sinds de jaren 70.

Reacties niet toegestaan