9 dwergsterrenstelsels ontdekt rond de melkweg

dinsdag, 10 maart 2015 om 18:43
Wetenschappers hebben negen dwergsterrenstelsels ontdekt, die rond de melkweg circelen. De vondst kwam als een grote verrassing voor de onderzoekers van Cambridge. Ze hopen dat ze nu meer te weten komen over donkere materie. Nooit eerder zijn er zoveel dwergsterrenstelsels tegelijk ontdekt. Ze zijn een miljard keer donkerder en miljoenen keren kleiner dan de melkweg zelf en staan op 95.000 tot een miljoen lichtjaar bij ons vandaan. Dwergsterrenstelsel zijn ideaal om te onderzoeken of huidige modellen over donkere materie correct zijn, aangezien ze daar voor 99 procent uit bestaan en maar voor 1 procent uit zichtbare materie. Donkere materie, die 25 procent van alle materie en energie van het universum uitmaakt is onzichtbaar en maakt alleen zijn aanwezigheid kenbaar door zijn zwaartekracht. 'Dwergsterrenstelsels zijn de laatste barrière voor het testen van onze theorieën over donkere materie,' zegt onderzoeker Dr Vasily Belokurov. 'We moeten ze vinden om vast te stellen of ons beeld van de kosmos klopt. De ontdekking van zo'n grote groep was verrassend, aangezien we er in eerdere studies maar weinig vonden.'
Bron(nen): Science Daily