Mogelijk oplossing voor wagenziekte gevonden

maandag, 07 september 2015 om 12:44
1a3de814 39cd 48eb a01b fa2e61d210e9 1
Eén op de drie mensen lijdt eraan: Duizeligheid en misselijkheid tijdens het reizen. Lastig voor scheepslui of militairen, maar ook voor gezinnen die soms jarenlang niet met vakantie kunnen. Maar onderzoekers van het Imperial College in London hebben een oplossing gevonden waar veel mensen baat bij kunnen hebben. Ze ontdekten dat een elektrische stroomstoot in de hersenen de wagenziekte kan temperen. Hun onderzoek werd gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Neurology. In feite ontstaat wagenziekte of reisziekte door een conflict tussen informatie uit het evenwichtsorgaan en de rest van het lichaam. Wie bijvoorbeeld achter in een bus zit, voelt de beweging van de bus terwijl de ogen stilstaande stoelen zien. Een gevolg van die discrepantie is een kortsluiting zijn in het brein, die misselijkheid veroorzaakt. Door via elektronen een negatieve lading aan het brein toe te dienen, dempen de onderzoekers de storing. Het klinkt misschien eng, maar het impuls is niet schadelijk en hoeft maar een paar minuten te worden toegepast voor een langdurig effect. De elektrische impuls kan een goed alternatief zijn voor reisziektepillen, die vaak ook slaperigheid veroorzaken, wat voor mensen die moeten werken erg onhandig is.
Bron(nen): de Volkskrant