Zo blijf je gemotiveerd voor een langetermijndoel

Een marathon lopen, een boek schrijven, tien kilo afvallen of promotie maken, bijna iedereen heeft wel een langetermijndoel dat enorm veel moeite kost. Niet zelden gooien we na enige tijd teleurgesteld de handdoek in de ring. Maar hoe kun je nou zorgen dat je wel volhoudt?

De progressie die je al hebt gemaakt richting een doel kun je op twee manieren meten: door te kijken naar het deel dat je al hebt gehad óf naar het deel dat je nog te gaan hebt. Wetenschappers van de universiteit van Chicago raden aan te kiezen voor het deel dat het kleinst is. Ze schrijven: ”Hoe groter de impact van elke nieuwe stap richting een doel, hoe gemotiveerder mensen zijn. En elke nieuwe stap lijkt relatief meer invloed te hebben als je hem vergelijkt met de kleinere reeks andere stappen naar het doel.”

Ze gaan verder: ”Bij deelnemers die dichter bij hun beloning waren, nam de motivatie toe als de nadruk werd gelegd op het stuk van het doel dat nog te gaan was en niet op het grotere deel dat al achter hen lag.” Dus wil je tien kilo afvallen en ben je al zes kilo lichter, dan helpt het om te focussen op de vier kilo die je nog moet en niet op de zes die je al hebt gehad. En andersom: ben je nog maar drie kilo afgevallen, denk dan bij de vierde kilo aan de drie die al zijn gelukt.

Bron(nen):   Time