Zo zorg je het beste voor je biologische klok

Er zijn twee dingen die echt niet goed zijn voor je biologische klok: Je smartphone, de tv en je computerscherm en het verzetten van de klok.

Niet iedereen heeft hetzelfde bioritme, de één lijkt immers een ochtendmens, de ander een avondmens. Maar los van de verschillen geldt voor iedereen dat als je biologische klok van slag raakt, dit iedere lichaamscel beïnvloedt. Ook je hersencellen, die overdag andere stofjes aanmaken dan ‘s nachts.

Het licht van beeldschermen verstoort de balans ernstig. Niet alleen verandert daardoor je gemoedstoestand, volgens Dan Siegel, professor klinische psychiatrie aan de UCLA School of Medicine, vergiftigt het zelfs je brein. Door het licht van je scherm denken je hersenen dat ze wakker moeten blijven. Het gevolg is dat je hersenen niet goed rusten en herstellen, wat invloed heeft op denken, leren en onthouden.

Wat kan je eraan doen? Kamperen schijnt te helpen, want dan ben je meer in balans met het ritme van de natuur. Je gaat slapen als het donker is en staat op als het licht wordt. Het natuurlijke beloop van de melatonineproductie maakt dat je alert en uitgerust wakker wordt, en niet als een zombie die nog eens op de snooze-knop druk. Sporten kan ook bijdragen aan je fitter voelen, bij voorkeur sport je aan het eind van de middag als je spieren het sterkst zijn. Verder is het slim om jetlags te vermijden omdat je door zulke grote verstoringen vatbaarder wordt voor ziektes.

Je kunt ook aanpassingen aanbrengen op je beeldschermen. Download bijvoorbeeld de apps f.lux voor je computer of Twilight voor je telefoon, die overdag voor blauw licht zorgen en ‘s avonds voor zacht rood licht.

Bron(nen):   Scientias      

2 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Twan

    Waarom val ik dan altijd in (21.30 uur) slaap als ik tv kijk?

Reacties niet toegestaan