Dus daarom zijn vliegtuigramen rond

De doorgewinterde wereldreiziger herinnert zich misschien de vierkante vliegtuigramen nog wel, maar tegenwoordig moeten we het doen met de kleine ronde raampjes. Heeft u zich wel eens afgevraagd waarom deze rond zijn en niet vierkant, zoals de meeste ramen? Zoals de video hieronder van Real Engineering uitlegt, zijn de ronde ramen een belangrijke innovatie voor de veiligheid tijdens het vliegen. Ze zorgen er voor dat het vliegtuig tijdens de vlucht niet bezwijkt onder de luchtdruk en uit elkaar valt. Toen commerciële vliegreizen steeds populairder werden, zochten luchtvaartmaatschappijen naar manieren om het brandstofverbruik te beperken. Zo konden ze bijvoorbeeld brandstof besparen door op grotere hoogtes te vliegen, want hier is minder turbulentie en luchtweerstand. Op een dergelijke hoogte kunnen mensen echter niet overleven, dus werden de vliegtuigen uitgerust met drukcabines om de luchtdruk binnen in het vliegtuig te regelen. Dit zorgde er echter voor dat het vliegtuig heel langzaam uitzet, naarmate het hoger komt. Het uitzetten van het vliegtuig zorgde voor ernstige problemen met de vierkante ramen. De extra druk zorgde ervoor dat de ramen in de hoeken begonnen te barsten. In 1953 leidde dit zelfs tot drie tragische rampen met in totaal 43 dode passagiers. Daarom zijn alle vliegtuigramen tegenwoordig rond. [embed]https://www.youtube.com/watch?v=7rXGRPMD-GQ[/embed]

Bron(nen):   Mashable      

2 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Blargh

    “in 1953”
    WIK brengt het nieuws heet van de naald

  2. Heinz

    Waarom zijn patrijspoorten rond? Rond is sterk, een cirkel is sterk. Geen begin én geen eind.

Reacties niet toegestaan