Wetenschappers ontdekken 'superaarde' waar mogelijk leven is

dinsdag, 14 februari 2017 om 11:29
Astronomen hebben zestig nieuwe planeten ontdekt in de buurt van de Aarde. Op een aantal daarvan zou leven mogelijk zijn. Daarover schrijft Het team van internationale wetenschappers ontdekte ook nog 54 potentiële planeten. Sommigen lijken sterk op de Aarde en zouden mogelijk leven kunnen bevatten. Een van de exoplaneten is zelfs een hete 'superaarde' met een rotsachtig oppervlak. De planeet, bekend als Gliese 411-b, bevindt zich in het vierde dichtst bijzijnde sterrenstelsel. Waarschijnlijk cirkelen er rondom alle sterren in de buurt van onze eigen zon planeten, die op de Aarde lijken en waar dus leven mogelijk is. Het onderzoek bestaat uit bijna 61.000 observaties van 1.600 sterren. Daarvoor gebruikten Amerikaanse astronomen twintig jaar lang de Keck-I-telescoop op Hawaii. Onderzoeker dr. Tuomi zegt: "Het is fascinerend om te weten dat als we naar de dichtst bijzijnde sterren kijken ze allemaal planeten hebben die rondcirkelen. Dit is iets waar astronomen tot vijf jaar geleden niet van overtuigd waren."
Bron(nen): The Independent