Buitenaards leven? NASA ontdekt tien planeten die lijken op de aarde

dinsdag, 20 juni 2017 om 12:27
NASA heeft 219 nieuwe planeten ontdekt buiten ons zonnestelsel. Tien daarvan zijn rotsachtig als de aarde en bevinden zich in de zogenoemde 'Goldilocks zone': Ze staan niet zo dichtbij hun ster dat het te heet is voor leven en niet zo ver weg dat ze te koud zijn voor vloeibaar water. De aanwezigheid van water wordt gezien als cruciaal voor de aanwezigheid van leven. In een enthousiaste tweet, schrijft NASA: "Wetenschappers die @NASAKepler gebruiken hebben 219 potentiële nieuwe werelden ontdekt!" De recente vondsten brengen het totaal aan vermoede exoplaneten - planeten buiten ons zonnestelsel - op 4.000. Ze zijn allemaal ontdekt door de Kepler-ruimtetelescoop. "Deze zorgvuldig aangelegde catalogus is het fundament voor een direct antwoord op een van de belangrijkste vragen van de astronomie: hoeveel planeten in de Melkweg zijn er vergelijkbaar met onze aarde?" zegt onderzoeker Susan Thompson van het SETI-instituut. NASA schrijft: "Er zijn nu 4.034 potentiële planeten geïdentificeerd door Kepler. Daarvan zijn er 2.335 geverifieerd als exoplaneten. Van dertig is vastgesteld dat ze vergelijkbaar zijn met de aarde." NASA-wetenschapper Mario Perez benadrukt het belang van de ruimtetelescoop. "De Kepler-dataset is uniek, aangezien het de enige is die planeten bevat met ongeveer dezelfde omvang en afstand tot de zon als de aarde."
Bron(nen): The Independent