Archeologische ontdekking zet mogelijk hele menselijke geschiedenis op zijn kop

zaterdag, 21 oktober 2017 om 15:04
Archeologen hebben in Duitsland 9,7 miljoen jaar oude fossielen van tanden gevonden. Volgens de wetenschappers zou hun ontdekking de hele ontstaansgeschiedenis van de mens kunnen veranderen. Ze vonden de tandresten toen ze het zand doorzochten van een voormalige rivierbedding van de Rijn in de buurt van Eppelsheim. De fossiele tanden lijken op die van 'Lucy', een 3,2 miljoen jaar oud skelet van een menselijke voorvader dat is gevonden in Ethiopië. Ze lijken echter in de verste verte niet op die van andere soorten die zijn opgegraven in Europa of Azië, wat de vraag doet rijzen of de theorie dat de mens uit Afrika komt wel klopt. De wetenschappers waren zo in de war door hun vondst dat ze het een jaar lang geheim hebben gehouden, schrijft . Hoofd van het onderzoeksteam Herbert Lutz vertelt lokale media: "Het zijn duidelijk apentanden. De kenmerken komen overeen met vondsten in Afrika die vier tot vijf miljoen jaar jonger zijn dan de fossielen uit Eppelsheim. We hebben ongelooflijk veel geluk gehad, maar het is ook een groot mysterie." Op de persconferentie zei de burgemeester van de gemeente Mainz: "Ik wil het niet dramatiseren, maar ik denk dat we na vandaag kunnen beginnen met het herschrijven van de ontstaansgeschiedenis van de mens." Hoewel er overvloedig fossiel bewijs is dat grote apen miljoenen jaren geleden door Europa trokken, waren er op het continent tot nu toe geen resten gevonden van soorten die nauw verwant zijn aan mensen. Op dit moment is de wetenschappelijke consensus dat de moderne mens uit het oosten van Afrika afkomstig is en tussen de 400.000 en 200.000 jaar geleden is ontstaan. Pas 70.000 jaar geleden is hij zich over de wereld gaan verspreiden. Deze opvatting kan door de huidige vondsten op de helling komen te staan.
Bron(nen): The Independent