Mindfulness: meer dan één proces in de hersenen

Er zijn honderden studies gepubliceerd over de positieve effecten van mindfulness op het psychisch en lichamelijk welbevinden. Mindfulness verbetert de kwaliteit van leven en helpt tegen stress, zowel bij ‘normale’ mensen als bij mensen met psychische problemen, zoals depressies, ADHD, angst- en eetstoornissen, zelfbeschadiging, verslaving en zelfs psychosen. Ook heeft het een gunstig effect bij slaapproblemen, chronische pijn, fybromyalgie, psoriasis en hart- en vaatziekten. Nog een voordeel is dat het geschikt is voor alle leeftijden.

Bewezen effectief, dus. Maar hoe werkt het precies? Onderzoekers van het Brigham and Women’s Hospital (BWH) van Harvard Medical School hebben een model ontworpen waar niet één, maar verschillende mechanismen in de hersenen bij betrokken zijn. Zij onderscheiden 6 onderliggende neurobiologische mechanismen:

  • intentie en motivatie
  • aandachtsregulatie
  • emotieregulatie
  • uitdoving en reconsolidatie
  • pro-sociaal gedrag
  • onthechten en de-centreren

‘Door herhaalde oefening kun je een psychologische afstand ontwikkelen tegenover alle negatieve gedachten en kun je natuurlijke impulsen afremmen, die als olie op het vuur van je slechte gewoonten fungeren’, aldus Dr. David Vag. De wetenschappers gaat het model nu verder onderzoeken door middel van fMRI-scans.

Bron(nen):   BWH-Harvard  Aandachttraining.info  Pm (kwartaalblad VMDB)  

2 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. venomi

    heb een persoonlijke cursus en training gevolg..resultaat? nihil! leuk voor zwevers…

Reacties niet toegestaan