Op deze planeet zou leven mogelijk kunnen zijn

donderdag, 08 november 2012 om 12:02
Astronomen hebben op zo'n 41 lichtjaar van de aarde een superaarde aangetroffen die zich in de leefbare zone bevindt. De planeet heeft de naam HD 40307g en is te vinden rond de ster HD 40307. Het is druk bij deze ster: in totaal draaien er zes planeten omheen. De ster HD 40307 was al bekend, evenals drie van de zes planeten eromheen. Maar nu hebben astronomen nog drie planeten rondom deze ster ontdekt, waaronder dus de HD 40307g. De planeet bevindt zich op een afstand die astronomen geschikt achten voor het ontstaan of voorkomen van leven. Niet te dichtbij de ster, maar ook niet te ver weg. De astronomen vermoeden wel dat het op de planeet bij vlagen -17 of 52 graden Celsius kan worden. Maar ze benadrukken dat dit geen belemmering voor het ontstaan of voorkomen van leven hoeft te zijn. Er zijn in de wetenschap namelijk genoeg levensvormen bekend die zulke temperaturen aankunnen.
HD 40307g heeft – gewoon door ontdekt te worden – een plekje veroverd in de Planetary Habitability Laboratory’s Habitable Exoplanets Catalog. HD 40307g staat op plaats 4. Het is dan ook een planeet waar de wetenschap zeer in geïnteresseerd is. Meer onderzoek moet uitwijzen of de planeet echt zo leefbaar is.
schermafbeelding 2012 11 08 om 111145 am3