Star Wars-zwaard per ongeluk echt uitgevonden

dinsdag, 01 oktober 2013 om 11:51
Wetenschappers van de Universiteit van Harvard en het Massachusetts Institute of Technology hebben ontdekt hoe ze fotonen moeten manipuleren zodat ze op elkaar reageren. Daardoor vormen ze een vaste massa van licht en komen de lichtzwaarden uit wel erg dichtbij. De vraag is alleen hoe lang het nog zal duren voordat deze ontdekking tot een commercieel succes gaat leiden. De onderzoekers beschreven de resultaten van hun onderzoek in het wetenschappelijke tijdschrift . Een vergelijking met de 'light sabers' uit de science fiction films vinden zij niet vergezocht: "Als deze fotonen op elkaar reageren, duwen ze tegen elkaar aan en reflecteren ze elkaars licht. Dat levert een verschijnsel op dat vergelijkbaar is met wat je in de films ziet. Daarmee kan in potentie een lichtzwaard worden gemaakt." Ze verwachten dat het nog jaren duurt voordat de lichtzwaarden in de winkel te verkrijgen zijn. Ten eerste kost het tijd om de techniek te perfectioneren en zal de techniek in eerste instantie gebruikt worden voor onderzoek in de kwantumtechnologie. En hoe het 'shwoink'-geluid moet worden toegevoegd aan de zwaarden is ook nog een raadsel.
Bron(nen): Filmnieuws Nature