Vaccin tegen prostaatkanker ontdekt

dinsdag, 21 juni 2011 om 00:00
Prostaatkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij mannen. Jaarlijks wordt de ziekte bij 9.500 Nederlandse mannen vastgesteld en maakt deze 3.500 slachtoffers. Amerikaanse en Britse wetenschappers hebben nu een vaccin ontwikkeld dat prostaatkanker kan genezen zonder bijwerkingen, althans bij muizen. Het vaccin stimuleert het afweersysteem om de tumorcellen op te ruimen, waardoor radio- of chemotherapie niet meer nodig is. De naam 'vaccin' is enigzins verwarrend, omdat het geen inenting is om prostaatkanker te voorkomen. Het zal worden toepast bij mannen die al prostaatkanker hebben.
De onderzoekers nemen DNA van gezonde cellen uit de prostaat en verwerken die in een virus. Daarna worden de muizen met het virus besmet. Het immuunsysteem gaat dan antigenen aanmaken, die niet alleen het virus, maar ook de kankercellen aanvalt. Het gezonde weefsel blijft daarbij gespaard. Na 9 injecties met het vaccin was 80% van alle muizen kankervrij. Dat is een grote doorbraak in de behandeling van prostaatkanker, al kan het nog wel 2 jaar duren voor het op mensen kan worden getest.
Wetenschappers zijn het er al lang over eens dat gezond DNA gebruikt kan worden om kanker te behandelen. En niet alleen voor mensen met prostaatkanker, maar ook voor melanomen, longkanker, hersentumoren en kanker van de pancreas.
Bron(nen): Science Daily