Het snelle boek rukt op

Boeken verschijnen sneller dan ooit. Nog maar kort geleden was de verdeling als volgt: kranten en tijdschriften waren voor het nieuws, boeken verschenen veel later en leverden de diepgang en bezinning waar ‘snelle’ media niet aan konden tippen.
Maar de boekenbusiness zet een offensief in. En wil onderdeel zijn van de hype die sommige onderwerpen teweeg brengen. Dus een jaar lang over een manuscript gebogen zitten en dan nog een keertje naar de drukker, dat kan niet meer als het gaat om onderwerpen die nu in de belangstelling staan.
In december- nog voor de inauguratie van de nieuwe president – had je al een boek dat ging over ‘de lessen van de Obama-campagne.’ In februari verscheen bij Simon & Schuster een boek (Dumb Money: How Our Greatest Financial Minds Bankrupted the Nation) over de bankencrisis. En begin deze maand leverde George Soros een manuscript aan dat tien dagen later als e-boek verscheen: The New Paradigm for Financial Markets.
Mensen kunnen niet meer een jaar wachten als het om dit soort onderwerpen gaat, zegt een uitgever tegen The New York Times. Zeker, het actuele boek heeft altijd al bestaan, maar nu het e-boek er is, kunnen uitgevers sneller en ook goedkoper werken; druk- en distributiekosten zijn opeens nihil. En als een e-boek goed loopt, is de paperbackeditie er binnen een maand.
Sommige uitgevers hebben veel lol in deze snelle productiewijze: zo zijn hun boeken onderdeel van de actuele conversatie. Op dit moment maakt ‘het snelle boek’ vijf procent uit van de nieuw verschenen boeken in de VS. Maar dat zal vast veranderen.
Overigens zorgt dit soort boeken er niet voor dat de boekhandel verstopt raakt. Want het snelle boek is snel in de winkel, maar ook weer snel verdwenen. Om plaats te maken voor nog nieuwere boeken over onderwerpen die opeens ’hot’ blijken te zijn.

Bron(nen):   The New York Times