Journalistiek die antwoord geeft op vragen die mensen wél hebben

Economie
zaterdag, 07 augustus 2010 om 00:00
welingelichtekringen header 1
   How to Select a Multifunction Printer     How to Make Small Talk     How to Make Custom iPhone Ringtones for Free     How to Send a Fax From a Computer     How to Right-Click on a Mac     How to Transfer Music From Ipod to Itunes     How to Make a SkinnyGirl Margarita     How to Make Ice Cream in a Bag in 5 Minutes     How to Get Rid of Fleas     How to Transfer Contacts from Your Computer to Your iPhone
Het zijn op dit moment de populairste zoekopdrachten bij eHow.com Dat is een van de sites gemaakt door Demand Media, een zeer succelvolle onderneming, die zelf zegt aan journalistiek te doen. En misschien is dat ook wel zo. Met behulp van ingewikkelde software analyseert Demand wat mensen willen weten. Er zijn bijvoorbeeld veel mensen die willen weten hoe je het beste van vliegen af komt. Demand heeft tienduizenden betaalde vrijwilligers, die voor heel weinig stukjes maken die antwoord geven op vragen die mensen hebben. Traditionele journalistiek geeft antwoord op vragen die mensen niet hebben, Demand op vragen die mensen wel hebben. Demand krijgt, ook met andere activiteiten, steeds meer omzet (nadert het miljard dollar) en gaat nu naar de beurs: de eerste grote beursintroductie in de internetbranche sinds jaren. We zullen nog veel horen van Demand.