AMSTERDAM (ANP) - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil dat verkopers van consumentenelektronica en witgoed zoals koelkasten, vaatwassers en wasmachines de garantieregels beter naleven. Volgens de toezichthouder komen er jaarlijks duizenden meldingen over slechte afhandeling van garantiekwesties. De ACM waarschuwt dat verkopers die de regels niet naleven boetes riskeren.
De ACM stelt dat consumenten vaak onterechte kosten moeten betalen, van het kastje naar de muur worden gestuurd en niet krijgen waar ze recht op hebben. Daarom wijst de ACM verkopers nu op hun wettelijke plicht om consumenten een deugdelijk product te garanderen gedurende de verwachte levensduur.
"Ten onrechte gaan veel verkopers ervan uit dat je recht op garantie verloopt na twee jaar. Dit maakt ook dat consumenten die zich beroepen op hun recht op garantie tegen allerhande problemen aanlopen. Dit zien wij terug in de meldingen bij ACM ConsuWijzer", aldus Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.