Het schoenenmerk TOM Schoenen is opgericht door Blake Mycoskie. Hij startte het bedrijf in 2006, na een reis door Argentinië. Daar zag hij kinderen die zo arm waren, dat ze geen geld hadden voor schoenen. Hij nam zich voor om voortaan voor ieder verkocht paar schoenen, een ander paar weg te geven. Inmiddels heeft hij al ruim 1 miljoen paar schoenen weggegeven. Velen denken dat het een slimme marketingzet was. Dat was het niet, maar het heeft wel andere bedrijven ertoe aangezet om hetzelfde te doen.
Voor wie zich geen TOM schoenen kan veroorloven (ze kosten gemiddeld $ 50, - per paar en er is een dames- en een kinderlijn), heeft Mycoskie de '1 dag zonder schoenen'-campagne bedacht. Iedereen kan meedoen en het maakt niet uit of je het een aantal minuten, uren of een hele dag volhoudt. De bedoeling is dat je voelt hoe het is om geen schoenen te hebben. Mycoskie hoopt dat celebs en belangrijke zakenlieden het goede voorbeeld geven. Barak en Michelle zou helemaal mooi zijn. Vorig jaar namen senior partners van een advocatenkantoor deel. Ze gingen zelfs blootvoets naar afspraken met hun cliënten.
Bron(nen): USA Today