Je hebt van die momenten dat je anderen iets wilt uitleggen wat ze niet meteen snappen, of dat je mensen van iets wilt overtuigen waar ze geen zin in hebben. Dat kan privé zijn, om een naderend conflict te voorkomen, of op je werk. Je kunt daarop oefenen met de hulp van Apple CEO Tim Cook heeft dat merkbaar gedaan.
Goede communicatoren weten hoe ze vragen over de producten van hun bedrijf, financiën of visie van hun bedrijf beantwoorden. Ze ratelen niet en geven geen ingewikkelde antwoorden. Ze gebruiken woorden die precies en assertief zijn. En er zijn maar weinig leiders die dat beter doen dan Apple CEO Tim Cook.
Toen Apple zijn meest recente kwartaalverslag bekendmaakte, bleek dat de winst was gedaald, net als de iPhone-inkomsten. Slecht nieuws? Niet noodzakelijkerwijs. Het aandeel steeg, omdat Cook een duidelijke uitleg gaf over het bredere, positievere beeld. Dankzij de dubbelcijferige groei van de App Store, Apple Music en andere diensten, heeft de dienstensector van Apple alleen al een omzet van 11,5 miljard dollar behaald.
Cook sloeg de brug van de (tegenvallende) iPhone naar het bredere plaatje door het gesprek te herkaderen met deze vier woorden.
Bijvoorbeeld, in antwoord op een vraag over vertragende iPhone-verkopen, benadrukte Cook het feit dat iPhones 26 miljard dollar aan omzet genereerden. Veel geld voor drie maanden. Daarna nam hij de controle van het gesprek over en presenteerde de boodschap die analisten van hem moesten horen, namelijk een recordgroei in de dienstensector van Apple.
"Zoals ik het zie", begon Cook, "hadden we het sterkste hardwareportfolio ooit. Er komen nieuwe producten aan. De pijpleiding zit vol met geweldige nieuwe dingen, zowel aan de product- als aan de servicekant. We hebben veel geluk gehad en hebben hard gewerkt om trouwe klanten te kweken. ... Het aantal mensen dat Apple gebruikt groeit – we hebben een nieuw record bereikt. Dat is duidelijk een goede zaak."
Door een stapje terug te doen en perspectief te bieden gaf Cook zijn luisteraars belangrijke context over zijn bedrijf.
Eerder in het jaar verloor Apple terrein door geruchten dat de iPhone-activiteiten in China het moeilijk hadden. In een interview met Jim Cramer op CNBC nam Cook vanaf zijn eerste woorden het verhaal in handen.
"Laat me je vertellen hoe ik er tegenaan kijk", begon Cook. "We zijn er voor de lange termijn. De belangrijkste dingen bij Apple zijn, ten eerste, een cultuur van innovatie. Ten tweede hebben we een zeer groot actief klantenbestand, en ten derde hebben we de hoogste klanttevredenheid en loyaliteit in de sector.
Cook gebruikt vaak vier woorden op verschillende manieren om het verhaal te sturen. In plaats van "zoals ik het zie", zegt Cook soms "om het in perspectief te plaatsen" of "om het in context te plaatsen". Hoe dan ook, Cook herkadert de boodschap om zijn luisteraars te helpen het bredere zakelijke verhaal te begrijpen.
Het gesprek in een nieuw kader plaatsen betekent niet dat je je gehoor misleidt met informatie die niet waar is. Het is gewoon een manier om je luisteraars te helpen een beter inzicht te krijgen in onderwerp van gesprek. Cook kan het zich niet veroorloven om het vertrouwen van zijn publiek te verliezen. De informatie die hij geeft, is accuraat, maar wordt vaak verkeerd begrepen door buitenstaanders die het bedrijf niet elke dag leven en ademen.
Effectieve communicators vertrouwen op deze geavanceerde spreektechniek om complexe zaken uit te leggen. Herdefinieer het onderwerp van gesprek door het gesprek te beginnen met deze 4 woorden: Zo zie ik het.