Slechte slaper? Door dit verrassende trucje val je mogelijk wél in slaap

We liggen allemaal wel eens urenlang wakker. Niet voor niets staat het internet vol met trucjes die ervoor moeten zorgen dat je de slaap wél kunt vatten. Maar volgens een slaapexpert kun je beter iets anders proberen.

De meeste oefeningen om in slaap te vallen zijn gericht op tot rust komen, zoals meditatie, schaapjes tellen of een aantal keer diep in- en uitademen, maar volgens slaapexpert Annelies Smolders kun je beter het omgekeerde doen: proberen wakker te blijven dus.

“Slaapexperten gebruiken wel vaker technieken die steunen op ‘paradoxale intentie’”, zegt Smolders bij HLN. “Slaapdeprivatie, bijvoorbeeld, passen we frequent toe. Daarbij leren we een moeilijke slaper beter te slapen door juist zo lang mogelijk op te blijven. Meestal geef ik mijn cliënten een concreet tijdstip waarop ze pas naar bed mogen. Maar het komt er altijd op neer dat ze zichzelf langer moeten wakker houden ’s avonds. Zo zorgen we ervoor dat ze weer gaan verlangen naar hun bed en er weer van gaan houden, in plaats van het als een oorlogszone te zien.”

Thuis doen
Je kunt dit zelf ook heel makkelijk thuis doen. “Stel dat je elke nacht een uur wakker ligt, dan kan je eens proberen om een hele week een uur later naar bed te gaan.” 

Paradoxale intentie werkt ook als je al in bed ligt. “In dat geval zeg ik mijn cliënten dat ze hun ogen moeten open houden”, zegt Smolders. “De kans dat je in slaap valt, is zo groter dan wanneer je met je ogen dicht in bed ligt.” 

“Meestal hoort daar een oefening bij: ga met je ogen alle hoeken van je plafond af, of stel je voor dat je een grote klok voor je ziet en ga met je ogen van het cijfer 3 naar 6 naar 9 naar 12. Herhaal die oefening een paar keer en daarna mag je je ogen even sluiten. Om ze meteen weer te openen en opnieuw aan de oefening te beginnen. Op den duur voelt het zó heerlijk om je ogen te kunnen sluiten. En omdat de spieren en zenuwen van onze ogen heel erg verbonden zijn met onze biologische klok, zul je daardoor na een tijd ook in slaap vallen”, zegt Smolders.