Opmerkelijk: de kookboekenwereld is extreem seksistisch

Ziekte, Gezondheid, gezondheidszorg
woensdag, 08 november 2017 om 11:17
welingelichtekringen header 1
Stralende vrouwen op de cover, pollepel in de hand en bladzijden vol gezonde en niet te ingewikkelde recepten, dergelijke kookboeken vind je steevast aan de top van de bestsellerlijstjes. Wie eens goed naar de inhoud kijkt, komt tot een opmerkelijke conclusie: de kookboekenwereld is behoorlijk seksistisch. Ga maar na: als het om eenvoudige, gezonde recepten gaat voor het hele gezin dan is steevast een vrouw de schrijver (Keukentafel van het Noorden van Yvon Jaspers). Maar is het onderwerp haute cuisine (Just Cook It van Sergio Herman) of een serieus dieet (De Voedselzandloper van Kris Verburgh) dan staat er ineens een man op de cover. Foodblogger Manon Van Aerschot in het Belgische : "Als je dagelijks kookt voor gezinsleden, wordt het geassocieerd met de onbetaalde, zorgende rol van een vrouw. Als je dagelijks kookt in een restaurant is het professioneel werk, arbeid, een beroep – en we associëren geld verdienen nog altijd met de man." De Britse Joanne Hollows die voedingscultuur en feminisme onderzoekt: "Voor de vrouw is koken veel meer dan koken alleen. Het omvat ook alles van de boodschappen tot de planning, inclusief het nadenken over wie waarvoor allergisch is en wie een beloning verdient. Voor de man is thuis koken een onschuldige hobby. Hij heeft geen enkele verplichting. Voor hem is koken niet alleen een keuze, maar zelfs een kans om lol te maken of een avontuur te beleven." 15 procent van alle verkochte boeken in België gaat over koken. De meeste kopers zijn vrouw. Niet gek volgens Corine Van Hellemont, van het Onderzoekscentrum voor Cultuur en Gender aan de Universiteit Gent. " En mannen zullen wel uitleggen hoe vrouwen dat ideaal moeten bereiken, want zijn de ietwat naïeve glamorous dieetboeken nog geschreven door vrouwen (Killerbody van Fajah Lourens bijvoorbeeld), zodra een dieet een wetenschappelijk tintje krijgt en echt serieus wordt, is een man de auteur. Johan Ghysels, directeur-uitgever van Lannoo: "Als een dieet expertise moet uitstralen, gelooft de consument sneller een man. We denken aan meneer de dokter, meneer de voedingsspecialist. Merkwaardig, want in de wereld van de diëtisten en de voedingsexperts lopen uiteraard meer dan voldoende vrouwen met expertise rond."
Bron(nen): Humo