Drie gevolgen van de coronacrisis voor het weer deze zomer

We hadden één gelukje tijdens de lockdown van de afgelopen maanden: het was stralend weer. Helemaal toevallig is dat niet, legt meteoroloog Martijn Dorrestein van Buienradar uit.

Omdat er veel minder wordt gevlogen, zijn er ook minder vliegtuigstrepen in de lucht. Dat zijn in feite gewoon een soort wolken die de zon tegenhouden. Doordat er minder verkeer en industrie is, neemt ook de luchtvervuiling af. “Vliegtuigen, maar ook auto’s stoten normaal kleine roetdeeltjes uit, die noemen we ook wel aerosolen. Die aerosolen zijn nodig bij de vorming van wolken. Zo zie je normaal gesproken bijvoorbeeld dat er boven de haven van Rotterdam meer wolken hangen, omdat daar meer uitstoot is en er dus meer aerosolen in de lucht zweven”, zegt Dorrestein tegen RTL Nieuws. Om dezelfde reden is er ook minder mist.

Deze aerosolen weerkaatsen zonlicht, waardoor zogenoemde verstrooiing ontstaat en de zonkracht zwakker wordt. Dat gebeurt nu veel minder. Dorrestein merkt dat daardoor de zonkracht steeds iets hoger is dan voorspeld. “Normaal gesproken halen we in Nederland maximaal zonkracht acht“, zegt de meteoroloog. “Als de coronamaatregelen zo blijven en er weinig vliegverkeer en verkeer op de weg is, kan het maar zo dat we deze zomer een zonkracht negen halen.”

Klein nadeel: warmer weer zorgt ook voor meer onweersbuien. “Als de zon zonder belemmering van wolken kan stralen, warmt de aarde meer op. Het verschil in temperatuur aan de grond en temperatuur in de lucht wordt dan groter en dat kan ervoor zorgen dat er grotere onweersbuien komen,” klinkt het.

Bron(nen):   RTL Nieuws