Als ondernemer kan het een uitdaging zijn om een duidelijke grens te trekken tussen werk en privé. Soms kan het voelen alsof je altijd aan staat wanneer je een grote passie hebt voor je bedrijf. Je laptop staat ’s avonds nog open op de keukentafel, je telefoon rinkelt tijdens het avondeten en zelfs in het weekend check je je e-mails. Deze betrokkenheid is erg bewonderenswaardig, maar kan op lange termijn ook leiden tot stress, vermoeidheid en zelfs burn-out. Een gezonde balans tussen je zakelijke verplichtingen en je persoonlijke leven is daarom erg belangrijk. In dit artikel delen we een aantal praktische tips om deze balans te vinden en te houden.
Handhaaf strikte werktijden
Het kan verleidelijk zijn om “even” na werktijd die laatste e-mail te beantwoorden of nog een klant te bellen. Toch kost dit toch weer tijd die je anders kunt investeren in ontspanning of tijd met familie. Probeer vaste werktijden te hanteren en wees hier ook streng op. Zet bijvoorbeeld na 18:00 uur je zakelijke notificaties uit. Merk je dat je regelmatig langer doorwerkt? Kijk dan eens kritisch naar de werklast. Wellicht kun je bepaalde taken uitbesteden of sommige taken efficiënter maken.
Ga slim om met technologie
Technologie kan soms lastig zijn en tegelijkertijd je beste vriend zijn wanneer je het op de juiste manier gebruikt. Een goed voorbeeld hiervan is investeren in een
iPhone dual sim. Hiermee kun je twee verschillende telefoonnummers gebruiken op één toestel. Zo kun je makkelijk switchen van privé naar zakelijk. Zo kun je slim gebruikmaken van zakelijke telefonie. Dit kan een hoop kosten schelen en zo voorkom je dat je privé en zakelijk door elkaar gaat lopen.
Wees voorzichtig met sociale media
Sociale media is erg belangrijk om je bedrijf te promoten en te netwerken. Toch moet je oppassen dat ze niet ongemerkt je privéleven binnendringen. Een zakelijke melding op
LinkedIn kan ertoe leiden dat je alsnog achter je laptop kruipt, terwijl je eigenlijk vrij zou zijn. Zorg er daarom voor dat je bepaalde posts alleen plaatst tijdens je werkuren. Zet bijvoorbeeld meldingen op stil buiten je werkuren.
Creëer een fysieke scheiding
Werk je vanuit huis? Dan kan het lastig zijn om je werk los te laten buiten je werkuren. Een handige tip is om een aparte werkruimte in te richten. Vooral als je vanuit huis werkt, kan het lastig zijn om mentaal ‘uit te klokken’. Richt daarom, als het kan, een aparte werkruimte in. Sluit aan het einde van de dag letterlijk de deur van je kantoor, zodat je thuisomgeving weer voelt als privéruimte. Omdat het
aantal thuiswerkers steeds meer toeneemt, is het inrichten van een functionele werkruimte erg belangrijk.
Maak tijd voor jezelf
Tijd voor jezelf nemen is geen luxe, maar echt noodzakelijk voor een goede balans. Maak daarom tijd vrij voor momenten van ontspanning. Deze tijd kun je helemaal naar eigen wens invulling geven. Lees bijvoorbeeld een boek, ga sporten of spendeer tijd met familie en vrienden. Het is belangrijk om regelmatig ‘op te laden’. Op die manier ben je productiever tijdens werkdagen en kun je beter omgaan met stress. Plan bewust momenten in voor ontspanning en zelfzorg: lees een boek, ga sporten, maak een wandeling of breng tijd door met familie en vrienden. Door regelmatig op te laden, ben je creatiever, productiever en kun je beter omgaan met stress. Durf ook nee te zeggen wanneer iets te veel wordt. Zo zorg je ervoor dat je de werkdruk beter aankunt.