De Belastingdienst zit op een berg waardevolle gegevens voor criminelen en doet er onvoldoende aan om die te beschermen. De Belastingdienst is volgens een onderzoek van KPMG zo georganiseerd dat corruptie relatief eenvoudig is.
Het KPMG-onderzoek wijst de politieke en bestuurlijke nadruk op klantgericht, efficiënt en gecentraliseerd werken aan als belangrijke oorzaak van de kwetsbaarheid bij de fiscus. ‘Dit heeft een negatief effect gehad op de veiligheid en integriteit’, staat in het rapport.
Een voorbeeld hiervan is de Belastingtelefoon, waar jaarlijks zo’n 1500 nieuwe medewerkers instromen die toegang hebben tot gevoelige persoonsgegevens om bellers zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. De screening van deze medewerkers laat de Belastingdienst over aan uitzendbureaus. Dat leidt soms tot wat de onderzoekers ‘parachuteren’ noemen: geïnterviewden vertelden over zaken waarin collega’s als zetbaas voor criminele organisaties werkten.
Thuiswerken verhoogt de risico’s. Huisgenoten kunnen onopgemerkt vertrouwelijk informatie inzien. Of een corrupte medewerker laat op een thuiswerkdag een crimineel meekijken in de belastingsystemen. De enige beperking die op dit moment geldt, is dat medewerkers thuis niet kunnen printen.
De Tweede Kamer is volgens het FD geschrokken van de grote kans op corruptie.
Volgens VVD-Kamerlid Wende van Eijk bevestigt het jongste onderzoek de noodzaak van modernisering van de IT-systemen bij de fiscus, zodat corruptie en het lekken van informatie sneller en beter kunnen worden aangepakt.