Britse chef-kok serveert ongaar gehakt, waarna vrouw overlijdt

Wat een feestelijke avondmaaltijd had moeten worden van de kerk in het Britse Hinton-in-the-Hedges, eindigde in een voedselvergiftiging: 31 mensen werden ziek en één persoon overleed nadat ze een shepherd's pie hadden gegeten die nog niet gaar was. De kok is door de rechter schuldig bevonden.

De shepherd's pie, een ovenschotel van gehakt afgedekt met aardappelpuree, was niet lang genoeg gegaard, waardoor het gehakt voor een voedselvergiftiging zorgde. De 92-jarige Elizabeth Neuman, die verder gezond was, moest zo ernstig overgeven na het eten van het gerecht dat ze overleed. De andere parochieleden werden ziek. Alleen de drie vegetariërs ontsnapten aan het bedorven gehakt.

De kok, John Croucher, was op dat moment baas van de keuken in de pub Crewe Arms in het dorp in Northamptonshire. Hij heeft een voorwaardelijke celstraf gekregen, nadat hij toegaf dat het uit haast is misgegaan. "Ik haat het om toe te moeten geven, maar ik had haast. Spijt is een understatement. Dit is iets wat ik nooit zal vergeten. Hierdoor ben ik wel een betere chef, maar het is erg dat dit ervoor nodig was."

De rechter vertelt over de 40-jarige Croucher: "Hij was die dag, 8 oktober 2018, de chef. Het gehakt was niet lang genoeg gebakken en in een pan gestopt met ijswater. Croucher moest weg dus zette hij het gehakt een nacht in de koelkast. Daarna bakte hij het opnieuw en voegde hij aardappelpuree toe. Hij checkte de temperatuur niet toen hij het gerecht opdiende."

De rechtbank heeft laten weten dat de leden van de Holy Trinity-kerk verder geen klacht indienen tegen de pub, de eigenaar van het pand of Croucher zelf.

The court was told that members of the Holy Trinity church congregation did not want retribution against the pub, its landlord, Neil Billingham, or Croucher, who no longer works there.