4 manieren om te zorgen dat je je goede voornemens waarmaakt

Nog even en 2022 begint. Veel mensen vinden de jaarwisseling een goed moment om iets aan hun leven te verbeteren. Om iets te bereiken wat ze graag willen. We noemen dat 'goede voornemens'. Maar vaak verwateren die al snel en komt er van de voornemens weinig terecht. Wat kan je daaraan doen?

  1. Maak je voornemen persoonlijk en specifiek. Dus niet: ik ga gezondeer leven. Maar: 'ik ga iedere week minstens een uur wandelen.'
  2. Kies een kleine, maar zinvolle actie. Dus niet: ik word een betere vader. Maar: ieder weekeind doe ik één activiteit met met kinderen.
  3. Probeer een positief voornemen te hebben, en geen negatief voornemen. Negatieve voornemens (Vanaf 1 januari stop ik met...) zijn gedoemd te mislukken. Wat je niet meer wilt doen vanaf 1 januari doe je blijkbaar graag, anders hoefde je je niet voor te nemen te stoppen. Probeer een positief voornemen te maken. Dus niet 'geen tv kijken vlak voor het slapengaan' vervangen door 'lezen voor het slapengaan'. Een goede manier om vervangend gedrag te identificeren, is door na te denken over de functie van het 'probleem-gedrag en een activiteit te kiezen die een soortgelijk doel dient. Als je bijvoorbeeld na het werk alcohol drinkt om te ontspannen, kunt je besluiten na je werk iets anders te gaan doen. Naar de sportschool, een wandelingetje met je partner (of hond).
  4. Denk na over 'mislukkingen'. Als je je voorneemt te stoppen met roken, en je steekt 5 januari je eerste sigaret op, dan kun je vinden dat het mislukt is en weer snel terug gaan naar het pakje per dag. Je kunt ook constateren dat je plan te moeilijk was en het vervangen door een eenvoudiger voornemen. Bijvoorbeeld: ik rook alleen nog na vijf uur/in de auto/thuis/buiten.

Succes

Bron(nen):   Psychology Today