Treinen voller dan ooit: “Soms rijdt de machinist door, omdat de trein al te vol is”

3.600 klachten ontving reizigersorganisatie Rover deze maand over de volle treinen. Het is een recordaantal. En het probleem wordt alleen maar erger, schrijft het AD.

Eind dit jaar neemt de NS een aantal oude treinen uit de roulatie terwijl er pas over een jaar nieuwe komen. Waar alle reizigers dan moeten blijven is een raadsel. Nu al is het kommer en kwel op veel trajecten. CDA-kamerlid Martijn van Helvert ondervindt de drukte persoonlijk. ”Als ik niet om 6.10 uur de trein richting Randstad neem, moet ik vanaf Eindhoven staan.”

Hij is niet de enige die de sardientjes in blikervaring kent. Astrid Verhaar (47) uit Dordrecht: ”Soms reis ik expres via een andere treinroute naar mijn werk, zodat ik de drukte ‘s ochtends vermijd. Kost me wel een half uur langer, maar dan zit je niet zo opgepropt.”

Wat ook nog kan, is dat je de trein helemaal niet meer in komt. Gerrita Beneder (54) uit Rossum: ”Soms is het zo druk dat de machinist Oss voorbijrijdt, omdat het te vol is. Je staat dan zo dicht tegen elkaar in het gangpad dat je bijna op iemands schoot zit. Dat vind ik waardeloos. Heb ik daarvoor betaald?”

Voor het nieuwe jaar zijn er eigenlijk maar twee oplossingen aldus Rover: óf de oude treinen langer laten doorrijden, maar dat is volgens de NS veel te duur óf scholen en universiteiten later laten beginnen, zoals eerder al werd geopperd door de NS, maar dat vindt de rest van Nederland een lachwekkend idee.

Bron(nen):   AD      

10 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Floris Vrijdag

    Die Gerrita toch! Kan ze eindelijk met haar 54 jaren bij iemand op schoot zitten is het wéér niet goed. Vast een links/islamitisch complot.

    • Boven Jan

      Je kunt zeggen wat je wilt, maar als we nooit ‘hordes gelukszoekers’ hadden binnengehaald, was er nu een stuk meer ruimte geweest in de trein en had de sympathieke Gerrita uit Rossum lekker kunnen zitten.

      (in antwoord op Floris Vrijdag)
      • Jaap Aap

        Maar die ‘gelukszoekers’ werken niet, hangen alleen maar in de moskee of hangmat en kloppen aan bij de sociale dienst. Waarom zouden ze dan in de spits gebruik moeten maken van de trein?

        Dus welk percentage reizigers die ook immigrant zijn, maakt volgens jou gebruik van de trein? Of is het slechts jouw perceptie gebaseerd op mensen die niet Jan, Piet of Marie heten, huidskleur of kleding?

        (in antwoord op Boven Jan)
  2. disqus_RinSh7fPr4

    De NS heeft net als bijvoorbeeld Ryanair als beleid een sociaal experiment om te zien voor welke martelgang reizigers bereid zijn te betalen.

  3. Claudia Verhoeven

    ja ja dat privatiseren heeft ons niet echt goed gedaan
    peperdure ziekenfondsjes en gegarandeerde staanplaatsen in de trein
    Behalve bij sneeuwval,dan mag je gaan lopen

    • Heldoppantoffels

      Helemaal mee eens, het wordt juist tijd dat de overheid weer wat meer de touwtjes in handen neemt. De basiselementen horen duidelijk niet te worden vrijgegeven aan de commerciele partijen, zorg, farmaceuten, vervoer en zelfs banken (daarmee geldcreatie) hebben een brevet van onvermogen gekregen.

      Als er ook eens bestuurders verantwoordelijk worden gehouden, maar dat zal niet gebeuren omdat politiek en bedrijfsleven elkaar tegenwoordig de hand boven het hoofd houden ten koste van normale burgers.

      (in antwoord op Claudia Verhoeven)
  4. Dead Silence

    Nog liever 3 uur in de file in mijn luxe auto dan 1 minuut in een naar pis ruikende 1e klas wagon zitten.

Reacties niet toegestaan