Blue Monday, de meest depressieve dag van het jaar? Dat valt wel mee

Je goede voornemens zijn inmiddels gesneuveld, de zomer is nog heel ver weg en de files hopen zich op door het slechte weer. Allemaal redenen om de derde maandag van het jaar om te dopen tot Blue Monday, de meest depressieve dag van het jaar. Toch is dat onzin en niet meer dan een slimme marketingtruc.

Al zeker tien jaar noemen we vandaag Blue Monday, maar niet omdat het echt de somberste dag is. In 2005 bedacht vliegmaatschappij Sky dat de droevige januarimaand de perfecte periode is om een vrolijke vakantie te boeken. De voorpret, het bladeren door reisgidsen, het zou de sombere mens blijer maken en zo aanzetten tot boeken.

Voor een goede campagne vroeg Sky reclamebureau Porter Novelli. Die verzon een rare formule om de depressiefste dag te bepalen en vroeg een dubieuze wetenschapper om er zijn naam aan te verbinden. Hoewel een jaar later al gehakt werd gemaakt van de pseudowetenschappelijke rekensom, had Blue Monday toch voet aan de grond gekregen.

“Dat is ook niet zo gek”, zegt de Amsterdamse psycholoog Jean-Pierre van de Ven. “Iedereen herkent het wel: een maandag en dan in januari, toch al een slechte maand. Veel mensen zijn ziek.” Misschien toch maar een fijne zonvakantie boeken dan.
<>

Bron(nen):   De Volkskrant