Ongemak: hoe om te gaan met een werkster

We kennen die gene allemaal: we hebben iemand die voor ons schoonmaakt. Maar hoe ga je met zo iemand om? De lezersrubriek van Het Laatste Nieuws kreeg deze vraag:

De poetsvrouw praat meer dan ze werkt. Omdat ik me in het begin opgelaten voelde dat ik iemand betaalde om mijn was en plas te doen, heb ik haar wat te veel verwend. Een koffietje en een praline bij het arriveren, enz. Maar die koffiepauze en haar verhalen over haar kinderen worden steeds langer en ondertussen blijft alles liggen. Ik durf daar niets van te zeggen. Wat doe ik nu?

De goede raad: wees zo helder ten opzichte van je poetsvrouw als je wilt dat je huis wordt.

“De Nederlandse sociologe Sjoukje Botman deed onderzoek naar het verschijnsel: ‘Gewoon schoonmaken, de troebele arbeidsrelatie in betaald huishoudelijk werk’. Ze stelde: “De relatie tussen de werkster en de persoon die haar inhuurt, is vaak ongemakkelijk. De meeste werkgevers hebben geen zakelijke relatie met hun werkster. Ze vermijden werkgeverschap: ze maken geen heldere afspraken en als ze ontevreden zijn, zeggen ze het niet. Als ze zo ontevreden zijn dat ze van de werkster af willen, verzinnen ze een smoesje.”

Dit is de essentie: u bent werkgever, u betaalt haar om te poetsen. En het is blijkbaar een beetje normaal dat u zich daar opgelaten over voelt, maar dat is niet nodig. Stel duidelijke regels op: maak een lijstje van de taken die u gedaan wil hebben. U mag best koffie met haar drinken – dat is dan trouwens tijdens de werkuren, ze moet daar dan niet langer voor blijven -, maar ze moet wel het lijstje afwerken. En als u ontevreden bent, moet u dat duidelijk zeggen. Iedereen voelt zich beter als er heldere afspraken zijn.”

Fotograaf sabine joosten