Wordt Ello het nieuwe Facebook?

De nieuwe sociale netwerksite Ello is exclusief, ziet er gelikt uit en het allerbelangrijkste: de site bevat (vooralsnog) geen advertenties. Zou het dan toch een nieuw sociaal medium lukken om serieus de strijd aan te gaan met Facebook?

De eerste berichten zijn in ieder geval veelbelovend. De naam van de site zingt flink rond op sociale media en Ello krijgt 27.000 aanvragen per uur.

De oprichter is de Amerikaanse grafisch vormgever Paul Budnitz. Hij vertelt: ‘Ello verkoopt geen gebruikersgegevens en heeft geen advertenties. Gebruikers hoeven dus hun echte naam niet op te geven. Je kan zijn wie je wilt’.

Ello was in eerste instantie gemaakt voor en door ‘kunstenaars en ontwerpers’. Maar ‘vanwege de grote belangstelling is een versie voor het grote publiek ontworpen’.

De basisversie van Ello is gratis. Alleen voor nieuwe features moet worden betaald. Nieuwe gebruikers kunnen zich nu nog alleen op Ello registreren als ze daarvoor uitgenodigd worden.

Ello combineert het beste van Facebook en Twitter. Zo lijkt de ‘Friends’-lijst veel op de newsfeed van Facebook, maar dan met de @-gebruikersnamen van Twitter.

In het zogenoemde Ello-manifest keert de site zich nadrukkelijk af van Facebook met teksten als: ‘Jouw sociale netwerk is eigendom van adverteerders.’ Ello gelooft nog dat het anders kan en sluit af met: ‘Jij bent geen product’.

 

 

Bron(nen):   De Morgen      

6 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Burgermans

    Als ze er geen geld mee willen verdienen zijn ze volgend jaar failliet.

  2. Robin

    Ehm… Nee.

  3. IwanovKapotjeplov

    Hmm, even afwachten. Het moet natuurlijk wel dezelfde populariteit krijgen als Facebook, wil het slagen.

  4. Buck Danny

    Hoe populairder, hoe meer dataverkeer, hoe meer kosten. Een alternatief voor Facebook zonder verdienmodel is niet heel waarschijnlijk.

  5. isimedianl

    Inderdaad is het afwachten hoe Ello gaat monetizen. Voor de nieuwkomers heb ik een ‘Handlleiding Ello’ geschreven http://www.isimedia.nl/hoe-het-sociale-netwerk-ello-werkt-een-handleiding-voor-beginners/

  6. Martin Beek

    https://livecrew.nl – dat is al langer een reclame-vrij (non-profit) sociaal netwerk en 100% Nederlands. Makkelijker in gebruik, beter design en echt non-profit.

Reacties niet toegestaan