Apple-CEO Tim Cook waarschuwde onlangs internetters dat als ze niet voor een product betalen ze waarschijnlijk zelf het product zijn. Facebook-oprichter Zuckerberg voelt zich (terecht) persoonlijk aangesproken en reageert in TIME nogal gepikeerd.
Cook verwees met zijn opmerking vermoedelijk naar aartsrivaal Google en niet eens naar Facebook. Toch zit het thema Zuckerberg kennelijk zo hoog dat hij de Apple-baas van repliek wilde dienen.
Zuckerberg zegt verder niet bang te zijn voor het nieuwe sociale netwerk Ello. Hij vindt dat er geen goed bedrijfsplan achter zit. Dit alternatief voor Facebook heeft als grootste troef dat de privacy van gebruikers gewaarborgd blijft.
“Dit alternatief voor Facebook heeft als grootste troef dat de privacy van gebruikers gewaarborgd blijft.”
Yeah right, dat kan alleen als er een verdienmodel achter zit dat lucratief is dus een betaalde account (en dat doet niemand)
Cook is right: TANSTAAFL
Aangezien Google en Facebook miljarden winst maken, kun je je afvragen of ze niet veel meer gratis* zouden moeten geven aan hun gebruikers.
*D.w.z. “gratis” als in: betaald met een stuk(je) privacy.
Zo lang gebruikers van miljarden dollarsmerken Apple en Facebook het worst is dat die clubs persoonlijke data o.a. verkopen aan derden, en dus geen financiële eisen stellen aan dat gebruik maken (waarom niet delen in de pret?), blubberen die grote merken gewoon voort, worden steeds rijker.
Wie zijn dus de sufferds, die CEO’s of de gebruikers? Raad eens?