Internetters zien meer dan de helft van de advertenties niet

Online advertenties hebben de toekomst. Maar daarbij valt nog een wereld te winnen: op dit moment merken internetgebruikers meer dan de helft van de reclame op internet niet eens op, blijkt uit onderzoek van Google.

Bedrijven als Google en Facebook doen er alles aan om zoveel mogelijk te weten te komen van hun gebruikers, zodat adverteerders hun doelgroep perfect kunnen bereiken. Maar ze kunnen er beter eerst voor zorgen dat die doelgroep de advertenties ook bekijkt.

De reclame is wel zichtbaar op de website, maar bezoekers zien 56 procent ervan niet of nauwelijks. Het percentage wordt enigszins vertekend doordat een kleine groep websites verantwoordelijk is voor een groot deel van de ongeziene advertenties.

Oorzaak voor de lage zichtbaarheid is onder andere het vele browsen en scrollen van consumenten, die daardoor voorbij gaan aan de advertenties. Verder vormen de zogenoemde botnets een probleem. Deze genereren alleen machinaal impressies en rekenen zo adverteerders reclames aan die nooit zijn bekeken.

Verticale reclames en advertenties die bovenaan staan hebben het meeste effect.

Bron(nen):   Express      

4 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. vandehoedenderand

    En dan is er natuurlijk nog adblock en vergelijkbare apps voor de browser. Mijn browser is vrij schoon van advertenties en andere onzin, om eerlijk te zijn.

    Wat niet helemaal eerlijk is natuurlijk. Advertenties zorgen er nu eenmaal voor dat een hoop betaalbaar blijft. En als ik nog eerlijker ben, verbaasde het me dat Google zo lang heeft gewacht met advertenties in YouTube.

  2. RHK

    Op het internet is het net zoals op TV, er zijn veel te veel reclames waardoor mensen reclame-moe worden en ze uit de weg gaan. Ik ga gewoon iets anders doen als de veel te lange super-irritante reclameblokken op TV komen. Gevolg : ik zal wel gemeten worden als “kijker” maar ik ben gewoon het gras aan het maaien in de tuin en kom na 10 minuten weer terug als die ellende achter de rug is en de laatste minuten van het programma dat je zat te kijken weer herhaald is. Op internet kun je dit voorkomen door adblockers want je ziet door de vele banners en reclames de werkelijke content niet meer : die webpagina ga je dus mijden in de toekomst. Als men nu veel minder reclame toont, maar wel kwalitatief betere reclame (op maat) dan is de kans aanwezig dat men stopt met scrollen en het opmerkt.

  3. John_Rambo

    Adblock does the trick.
    Zie nooit een enkele reclame.

Reacties niet toegestaan