Freaky Facebook geeft grote bedrijven toegang tot privéberichten van gebruikers

Het privacyschandaal rondom Facebook wordt groter en groter. The New York Times maakte gisteren bekend dat de tech-gigant veel meer data heeft vrijgegeven aan grote bedrijven dan tot nu toe is toegegeven.

Volgens de Amerikaanse krant heeft het bedrijf van Mark Zuckerberg meer dan 150 grote techbedrijven toegang gegeven tot persoonlijke data op Facebook. Ze konden privéberichten lezen en verwijderen en contactinformatie verkrijgen via vrienden zonder dat de gebruiker daarvan op de hoogte was of daar toestemming voor had gegeven.

Facebook verkocht gebruikersgegevens aan bedrijven als Amazon, Microsoft, Netflix, Spotify en Yahoo. Deze partnerships dateren deels al van 2010 en waren allemaal nog actief in 2017. Microsoft’s zoekmachine Bing kon zonder toestemming bijvoorbeeld alle vrienden zien van Facebookgebruikers. Spotify, Netflix en de Royal Bank of Canada konden privéberichten van gebruikers lezen, schrijven en verwijderen. Amazon, Microsoft en Sony hadden dan weer toegang tot contactinformatie die ze via vrienden van gebruikers verkregen.

Ook als gebruikers expliciet hebben aangegeven dat ze hun gegevens privé willen houden, krijgt een groot aantal bedrijven toch toegang. De data van honderden miljoenen mensen worden maandelijks doorzocht door de zogenoemde business partners van Facebook.

Het sociale netwerk ontkent ondertussen wederom dat er iets aan de hand is. Het belangrijkste argument van Facebook is dat het geen expliciete toestemming van gebruikers nodig heeft, omdat de business partners feitelijk “extensies zijn van Facebook” zelf.

Het betekent dus dat je helemaal niets kunt doen om je persoonlijke data te beschermen. De privacy-instellingen zijn een wassen neus. Hoe goed je ook je best doet, Facebook verkoopt toch je privégegevens.

 

 

Bron(nen):   The New York Times