Hoe groot is de kans op besmetting in een vliegtuig?

Vliegtuigmaatschappijen kunnen je haarfijn uitleggen hoe schoon de lucht in hun toestellen is. En dat is geen onzin. Vrijwel alle vliegtuigen hebben HEPA-filtersystemen: High Efficiency Particles Air filters. Deze filters vangen 99,9% van de deeltjes, dus bacteriën, schimmels en virussen, op met een diameter van 0,1–0,3 micrometer. Cabinelucht stroomt over het algemeen twintig tot dertig keer per uur door de filters dus de lucht in de cabine wordt elke drie minuten volledig gerecirculeerd.’ Dat klinkt geruststellend schrijft dr. Eize Wielinga, de medische man van het FD.

Maar er staat van alles tegenover, waarschuwt hij. ‘Passagiers kunnen nog steeds kleine zwevende druppeltjes inademen van een hoestende passagier die in de buurt zit, voordat de lucht met die druppels wordt afgevoerd en gefilterd. Een tweede punt is dat de lucht in de cabine erg droog is. Mensen merken dat ze na een vlucht meer hoesten en niezen, zelfs als de lucht is gereinigd. Dat komt omdat de luchtvochtigheid in een vliegtuigcabine extreem laag is: ongeveer 20%. Dit heeft een negatieve invloed op de functie van het neusslijmvlies, waardoor virusdeeltjes gemakkelijker naar de lagere luchtwegen kunnen gaan.’

En dan zijn er de wc’tjes (het virus kan ook in ontlasting zitten) en de luchthaven. Je kunt ook zonder arts te zijn wel raden hoe veilig vliegen is.

Bron(nen):   FD (€)