De verzwegen bijna-botsing van een KLM-toestel

Tech, AI, auto
zondag, 14 april 2024 om 7:37
bijgewerkt om zondag, 14 april 2024 om 8:24
44222591 l normal none

Op 22 maart ging het bijna mis. Een KLM-toestel in Toronto. De Boeing 787-10 moest het vertrek abrupt afbreken, terwijl het vliegtuig al met 240 kilometer per uur over de baan raasde. Oorzaak: een te laat afgeslagen Poolse Boeing 787 die net was geland.

De Canadese luchtvaartautoriteit (TPS) bracht het bijna-ongeluk vlak voor dit weekend naar buiten. In Nederland werd dat opgemerkt door de site Up in the Sky.

Het rapport meldt dat de KLM Boeing 787 op 22 maart bezig was om op te stijgen vanaf de luchthaven van Toronto Pearson (YYZ). Voor hen landde net een Boeing 787 van de Poolse maatschappij LOT. De laatstgenoemde was bij de afslag C5 toen de toren het KLM-toestel toestemming verleende om op te stijgen. De Boeing 787 van LOT sloeg echter niet af bij C5, maar de piloten kozen ervoor om de afslag C7 te nemen, die zich aan het eind van de baan bevindt.

De toren gaf daarop de KLM-piloten, die met 110 knopen (240 km/uur) over de landingsbaan reed, de instructie het vertrek af te breken. De twee toestellen bevonden zich op dat moment op 1646 meter (5400 voet) van elkaar.

De Canadese luchtvaartautoriteit maakte melding van het incident met het KLM-toestel en deed er onderzoek naar. Of de piloten van LOT straf krijgen is niet bekend. Het rapport kwam op 10 april naar buiten.

Het incident lijkt op de grootste luchtramp ooit: die op Tenerife.

Op 27 maart 1977 vond op Tenerife de grootste ramp in de geschiedenis van de luchtvaart plaats. Twee Boeing 747 jumbojets, één van KLM en één van Pan Am, botsten op de luchthaven Los Rodeos op het Spaanse eiland Tenerife.

De ramp:

  • Dichte mist: Door dichte mist op de luchthaven werden de toestellen omgeleid naar Los Rodeos. De zichtbaarheid was zo slecht dat piloten nauwelijks verder dan hun eigen toestel konden zien.
  • Miscommunicatie: Er was sprake van miscommunicatie tussen de luchtverkeersleiding, de piloten van KLM en Pan Am. Dit leidde tot verwarring over wie er als eerste mocht opstijgen.
  • Botsing: De KLM-vlucht, die net was opgestegen, raakte de Pan Am-vlucht die nog op de startbaan taxiede. Beide toestellen vlogen in brand.

Gevolgen:

  • 583 doden: In totaal kwamen 583 mensen om bij de ramp, waaronder alle 234 inzittenden van de KLM-vlucht. Van de Pan Am-vlucht kwamen 335 van de 396 inzittenden om.