Porsche's Identiteitscrisis: Porsche wil zowel Ferrari als Mercedes zijn, nu is het niks meer

auto
dinsdag, 20 mei 2025 om 6:38
collage 52
Stel je voor: je wilt tegelijk een exclusieve sportwagen én een alledaagse SUV zijn. Dat is precies wat Porsche probeert. Maar deze dubbele strategie leidt tot problemen, vooral nu er een handelsoorlog woedt tussen Europa en Amerika.
Wat is er aan de hand met Porsche?
Hoewel veel mensen bij Porsche meteen denken aan de iconische 911 sportwagen, is het merk in werkelijkheid vooral een SUV-producent geworden. In het eerste kwartaal van 2025 bestond maar liefst 61% van alle verkochte Porsches uit SUV's, niet uit sportwagens. Deze trend begon in 2002 met de introductie van de luxe Cayenne en kreeg een boost in 2014 met de kleinere Macan.
De twee gezichten van Porsche
Porsche probeert twee heel verschillende bedrijfsmodellen te combineren:
  • Het Ferrari-model: exclusieve, dure sportwagens in beperkte oplage maken
  • Het Mercedes-model: meer toegankelijke luxevoertuigen in grotere aantallen produceren
Maar wat betekent dit in de praktijk?
De 911 (die meer dan $250.000 kan kosten) concurreert met Ferrari en Lamborghini.
schermafbeelding 2025 05 20 om 064124
De Macan en Cayenne SUV's richten zich op een breder publiek.
256517263jpg
Alle Porsches worden in Europa geproduceerd, geen enkele in Amerika. Porsche verscheept al zijn auto's vanuit Europa
Het grote probleem: handelsoorlog treft Porsche hard
Door de invoerheffingen van 25% op buitenlandse auto's die de regering-Trump heeft ingevoerd, zit Porsche in een lastig parket:
  • Bij de 911 kan Porsche deze extra kosten doorberekenen aan ultrarijke klanten
  • Bij de Macan en andere SUV's is dit veel moeilijker
  • Concurrenten als BMW en Mercedes produceren hun SUV's in Amerika (respectievelijk in South Carolina en Alabama)
Elektrificatie: een dure gok die mislukte
Porsche maakte nog een strategische fout:
  • Het merk streefde ernaar om tegen 2030 voor 80% elektrisch te zijn
  • Dit leidde tot grote investeringen in de elektrische Taycan en een batterij-aangedreven Macan
  • De verkoop in China (een belangrijke markt voor elektrische auto's) is ingestort: van 28.085 auto's in Q3 2022 naar slechts 9.471 in Q1 2025
  • De Taycan is geflopd met slechts 4.203 wereldwijde leveringen in het laatste kwartaal
De verwarrende eigendomsstructuur
Porsche's problemen worden nog verergerd door een complexe bedrijfsstructuur:
  • Porsche is voor 75% eigendom van Volkswagen
  • Beide bedrijven delen zelfs dezelfde CEO
  • Volkswagen wordt bestuurd door de Porsche en Piëch families
  • Porsche's SUV's worden gebouwd op dezelfde platforms als minder prestigieuze modellen
Vergelijk dit met Ferrari, dat volledige autonomie heeft ondanks dat het eigendom is van de Agnelli-familie (die ook de grootste eigenaar van Stellantis is).
Kan Porsche het tij keren?
Porsche-executives nemen nu maatregelen:
  • Een personeelsreductie van 15% is aangekondigd
  • Focus verschuift terug naar verbrandingsmotoren
  • Maar het fundamentele probleem blijft: kan en moet Porsche twee heel verschillende bedrijfsmodellen blijven combineren?
De harde cijfers
De resultaten spreken voor zich:
  • Porsche's aandelenkoers is dit jaar met 21% gedaald
  • Ferrari's aandelen zijn met 8% gestegen
  • Porsche heeft een koers-winstverhouding van ongeveer 18
  • Ferrari daarentegen geniet een enorme waardering van 47 keer de verwachte winst
  • BMW en Mercedes hebben koers-winstverhoudingen in de enkele cijfers
Ferrari beperkt bewust zijn SUV-leveringen tot 20% van het totaal om zijn exclusieve karakter te behouden. Porsche lijkt daarentegen gevangen tussen twee werelden.
Wat kunnen we hiervan leren?
De luxemarkt werkt anders dan de volumemarkt. Ferrari begrijpt dit: exclusiviteit en beperkte beschikbaarheid houden de vraag en prijzen hoog. Zoals Philippe Houchois van Jefferies stelt: "Ik weet niet of Porsche die mentaliteit kan of moet laten varen."