Waarom dinosaurussen wel, maar vogels niet uitstierven

Toen 66 miljoen jaar geleden de dinosaurussen uitstierven, overleefde één groep afstammelingen: de vogels. En dat kwam, omdat die dieren in tientallen miljoenen jaren tijd weer klein waren geworden. Tegenwoordig zijn er 10.000 vogelsoorten. Daarmee is het de meest diverse groep dieren met vier ledematen ter wereld. Ooit waren dinosaurussen klein. 230 miljoen jaar geleden wogen de meesten tussen de 10 en 35 kilo. Ze waren zo groot als een gemiddelde hond. Maar al snel werden ze groter. Binnen 30 miljoen jaar wogen ze 10.000 kilo. Nog later werden sommige soorten wel 35 meter lang en wogen 90.000 kilo. De dino's stopten wel met groeien, maar behielden hun grootte, behalve de maniraptora. Van deze gevederde dieren werd een deel juist weer klein. En alleen de dieren die nog maar een kilo wogen, overleefden de asteroïde-inslag, die de dinosaurussen de kop kostte. Dat waren de vogels. Doordat ze zo klein waren, konden ze zich makkelijker aanpassen aan de veranderde omstandigheden in tegenstelling tot de enorme dinosaurussen met bijbehorende grote honger. De voorouders van de vogel werden in eerste instantie kleiner, omdat ze daardoor beter konden vliegen. Dat kost met minder gewicht uiteraard minder energie.

Bron(nen):   Science

1. Tegendraads

Misschien had je de eerste zin in het artikel eens wat beter moeten lezen. Vogels zijn dinosaurussen. Het is de enige overlevende tak van dino’s.

• FMYO

Idd tegendraads is that what is in the name 🙂 Best wel sarcastisch commentaar op de journalist. Weetje je hoeft het niet te lezen en als je toch meent dat er iets aan schort dan kan je dit ook best wel aardiger brengen. Waarom zou je de schrijver willen ‘afzeiken’ ? Free content, up to you om het te lezen of niet…Wel.nl is geen wikipedia en zeker niet de sectie die wetenschappelijke onderwerpen aan het grotere publiek uitlegt en waarvoor co-authors nodig zijn om eea op juistheid te verifieren. als je zelf die rol wilt toe bedelen, ook goed maar het kan vriendelijker.

(in antwoord op Tegendraads)
    • Hobbykip

Dinosaurus betekend zoiets als verschrikkelijke hagedis. Vogels zijn volgens mij geen verschrikkelijke hagedissen en dus ook geen dinosaurussen. Daarentegen zijn ze wel sterk verwant aan de dino’s.

(in antwoord op Tegendraads)
      • Tegendraads

Ze komen gewoon uit een tak van de dino’s. Staat ook zo opgeschreven in het bronartikel, maar was al veel langer bekend.

(in antwoord op Hobbykip)
      • marianne martens

en de mens is uit een zee- kruipende worm voortgekomen. leuk, niet om te beseffen dat we in het menselijk oor nog de rudimentaire botjes hebben. leuk, leuk, leuk.

(in antwoord op Hobbykip)