Als iemand een nieuwe tweedehandsauto heeft gekocht is meestal het eerst wat hij trots vertelt: heeft maar 200.000 kilometers op de teller. Of een ander getal.
Is het aantal kilometers op de teller inderdaad de beste voorspeller hoelang een auto nog meegaat?
Volgens
Topgear en
de ANWB is de kilometerstand een goede indicatie.
Niet onlogisch:
- Hoe meer kilometers, hoe meer slijtage aan onderdelen zoals de motor en de ophanging.
- Onderhoudsbehoefte : Auto's met veel kilometers hebben vaak meer onderhoud nodig.
Voor een benzineauto is 200.000 een goed uitgangspunt: daaronder is een tweedehandsauto meestal in orde. Voor diesels is dat 300.000. Voor elektrische auto's is het te vroeg voor een norm: ze bestaan te kort voor vuistregels.
Waar je verder op moet letten:
Een tweedehandsauto wordt een groter risico naarmate de kilometerstand stijgt, maar vooral als het onderhoud niet aantoonbaar goed is uitgevoerd. Belangrijke aandachtspunten:
- Onderhoudsgeschiedenis: Check altijd of grote onderhoudsbeurten (zoals distributieriem, remmen, schokdempers) rond 100.000 tot 200.000 kilometer zijn uitgevoerd.
- Staat van de auto: Slijtage aan pedalen, stuur of versnellingspook kan duiden op een hogere werkelijke kilometerstand dan op de teller staat.
- Lage kilometerstand bij oude auto’s: Ook een oude auto met weinig kilometers kan risico’s opleveren, bijvoorbeeld door uitdroging van rubbers, vastzittende remmen of lekkende pakkingen door langdurige stilstand.
- Controleer op tellerfraude: Vooral bij importauto’s is het risico op een teruggedraaide teller aanwezig. Controleer altijd de onderhoudsboekjes en laat eventueel een RDW-check uitvoeren