Het zijn prachtige auto's. En binnenkort doen ze het ook zonder chauffeur. Maar de kans is wel een stuk groter om te sterven in een Tesla dan in een auto van een ander merk. Altans in de VS, waar de meeste Tesla's rondrijden.
Vooral Model Y lis levensgevaarlijk.Tesla heeft het hoogste dodelijke ongevallencijfer van alle automerken in de Verenigde Staten met 5,6 dodelijke ongevallen per miljard gereden mijlen - bijna tweemaal het nationale gemiddelde van 2,8.
Specifieke Tesla-Cijfers
- Tesla Model Y: 10,6 dodelijke ongevallen per miljard mijlen
- Tesla Model S: 5,8 dodelijke ongevallen per miljard mijlen
De Model Y staat op de zesde plaats van gevaarlijkste individuele voertuigmodellen.
Vergelijking met Andere Merken
Tesla staat bovenaan de lijst, gevolgd door:
- Tesla: 5,6 dodelijke ongevallen per miljard mijlen
- Kia: 5,5 dodelijke ongevallen per miljard mijlen
- Buick: 4,8 dodelijke ongevallen per miljard mijlen
- Dodge: 4,4 dodelijke ongevallen per miljard mijlen
- Hyundai: 3,9 dodelijke ongevallen per miljard mijlen
Tesla heeft ook het hoogste algemene ongevallencijfer met 26,67 ongevallen per 1.000 bestuurders.
Contextuele Factoren
Experts benadrukken dat de hoge cijfers niet wijzen op onveilige voertuigontwerpen. Tesla-voertuigen ontvangen regelmatig uitstekende veiligheidsbeoordelingen met 5-sterren NHTSA-scores en 98% Euro NCAP-scores voor veiligheidsassistentie.
Mogelijke oorzaken voor hogere cijfers:
- Risicovoller rijgedrag door hoge voertuigprestaties
- Overmatig vertrouwen in Autopilot-systemen
- Afleiding door het grote centrale touchscreen
- Snelle acceleratie die tot risicovoller rijden leidt
Maar dat maakt principieel niet `zoveel uit. De Tesla nodigt kennelijk uit dat gevaarlijk rijgedrag.
De wet van de grote getallen liegt niet.