Het Amerikaanse farmaceutische bedrijf Eli Lilly is in Nederland streng berispt vanwege het verspreiden van misleidende, overdreven en suggestieve informatie over zijn obesitasmedicijn Mounjaro.
Een onafhankelijke commissie die toezicht houdt op farmareclame concludeerde dat Eli Lilly met vijf reclame-uitingen over de schreef is gegaan. Zo werd in een advertentie beweerd dat Mounjaro effectiever zou zijn dan concurrent
Ozempic, terwijl dit volgens de commissie "niet-wetenschappelijk juist" en dus misleidend is. Ook het uitdelen van meetlinten en het verspreiden van brochures met promotionele verwijzingen naar Mounjaro vielen onder deze overtredingen.
De klacht werd ingediend door concurrent Novo Nordisk, de producent van onder andere Wegovy en
Ozempic. Deskundigen noemen de uitspraak een stevige kwalificatie en bijzonder pittig. Eli Lilly heeft aangegeven teleurgesteld te zijn in het oordeel, maar accepteert de beslissing en heeft inmiddels een rectificatiebrief naar de Nederlandse huisartsen gestuurd, zoals opgelegd door de commissie.
Zulke rectificaties zijn zeldzaam; meestal volstaat de commissie met het publiceren van het oordeel. In dit geval moest Eli Lilly expliciet melden dat hun reclame-uitingen in strijd waren met de Gedragscode Geneesmiddelenreclame. Hierdoor krijgt het label "misleiding" een zekere zwaarte en benadrukt het de felle concurrentiestrijd tussen de grote farmabedrijven op de markt voor afslankmedicijnen.